Meny

Kundevennlig åpenhet i fondsbransjen

Nylig ble det avsagt dom i Høyesterett i en sak der småsparer har tapt store penger på produkter solgt av en norsk finansinstitusjon. I løpet av det siste tiåret har nordmenn tapt millioner på garanterte spareprodukter. Vi er del av en bransje hvor ikke alle har utviklet og solgt produkter på en ansvarlig måte. Selv om dommen ikke gikk i favør av småsparerne håper vi den, sammen andre saker som venter i rettssystemet, blir et viktig og riktig korrektiv for vår bransje. Kundene føler seg lurt og har tapt store penger – det må bransjen ta inn over seg. Les hva vi forrige uke skrev om dette i Dine Penger.

Åpenhet er kanskje det viktigste for å sikre ansvarlighet. Vi ser gang på gang at åpenhet motvirker kritikkverdig adferd. I tillegg har kunden rett til å få mest mulig informasjon. I KLP er åpenhet én av våre kjerneverdier og noe vi streber etter i alt vi gjør. Ikke bare gjør det at vi kan ettergåes, det er også en driver for kontinuerlig forbedring. Vi blir glad når vår åpenhet blir lagt merke til. Les for eksempel Aksjonærens blogginnlegg om at fondsforvaltere bør «la fondsparere få hele sannheten!». 

God påske!

Hilsen Jeanett

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *