Meny

Investerer både med hjernen og hjertet

I et storstilt feltekspirement med 140 000 bankkunder har to NHH-forskere undersøkt hva som trigger kunder til å investere i grønne fond. Tradisjonelt har vi tenkt at det utelukkende er kunnskap om de økonomiske sidene ved fon som motiverer kundene til å investere, men studien vår viser at det er en miks av økonomi og sosiale, miljømessige hensyn, sier forskerne.

Skandiabanken har sendt et nyhetsbrev om fond som banken har merket som ansvarlig investering til sine kunder (les mer om Skandiabankens merking). Den ene gruppen på 70 000 kunder mottok brev med finansiell informasjon om de ansvarlige fondene. Den andre gruppen ble informert om det etiske aspektet og hvordan investeringene bidrar til en mer rettferdig verden.

Spørsmålet forskerne ønsket å få svar på, var motivasjonen som lå bak de sosialt ansvarlige investeringene. «Det vi ser er at finansiell informasjon er mer effektivt enn opplysninger om sosiale og miljømessige forhold. Begge typer informasjon får en relativt stor andel til å kjøpe grønne fond, men det er mer effektivt å appellere til folks finansielle motivasjon,» sier Pedersen.

Tallene som leder forskerne til denne konklusjonen er ikke publisert i artikkelen, men

Hilsen Heidi

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *