Meny

Coca-Cola fra svartelisting til bærekraft

I over 10 år har KLP arbeidet med ansvarlige investeringer og en offentlig svartelisting av uetiske selskaper. Mye har skjedd siden 2002 og det har vært en stor utvikling i hvilke etiske prinsipper selskaper følger og det ansvaret de tar for sine omgivelser. Fortsatt gjenstår mye – og problemstillinger som barnearbeid, menneske- og arbeidstakerrettigheter, korrupsjon og alvorlig miljøforurensing er fortsatt høyst aktuelt.

Allikevel er det interessant å ta et lite tilbakeblikk og særlig se hvordan enkelte bedrifter har utviklet seg. Coca-Cola er et av verdens største merkevarer og det vakte stor oppsikt da KLP i 2003 valgte å ekskludere selskapet fra investeringene. Selskapet var under hard kritikk og ble assosiert til brudd på arbeidstakerettigheter i Colombia og flere andre land. Det ble hevdet at selskapets leietapperier i Colombia angivelig samarbeidet med paramilitære grupper for å skremme fagforeningsledere og at de var utsatt for tortur og kidnapping.

Verdien av en sterk merkevare er ikke utbetydelig, heller ikke for et globalt selskap i et lite marked som Norge, og i 2005 ble KLP kontaktet av Coca-Cola Norge, som gjerne ville diskutere saken nærmere. Deretter ble hovedkontoret i USA involvert og da begynte snøballen å rulle for alvor: Amerikanerne beordret en uavhengig gransking av forholdene ved det aktuelle tapperiet i Colombia, og ansatte en ekspert på internasjonal arbeidsrett for å følge opp liknende saker i andre land. Selskapet tok ansvar og ryddet opp i forholdene og ble inkludert i KLPs investeringer.

Siden da har Coca-Cola virkelig satt fart på sitt arbeid med samfunnsansvar og bærekraft. Det har de vært nødt til for å sikre samfunnsaksepten til fortsatt drift. Selskapet har vært og er tidvis kritisert for blant annet storforbruk av rent drikkevann, forurensning, uetisk markedsføring, diabetes og fedme. Nylig lanserte selskapet en informasjonskampanje i Norge og mange andre land. En omfattende TV-reklame uten glitter, glam og eventyr for barn og heller med opplysning og informasjon. Også denne er omstridt og kritisert for å være en avledningsmanøver fra et selskap som i manges øyne er problemet. Reklamens budskap er sammenhengen mellom kaloriinntak og kaloriforbruk, der de knytter høyt kaloriinntak, inkludert Coca-Cola, til livsstilsykdommer som fedme og diabetes. Selskapet har svart med blant annet å lansere en mindre flaskestørrelse og ved å støtte programmer for fysisk aktivitet.

I dag regnes selskapet som gode på samfunnsansvar og bærekraftig. De jobber systematisk og målrettet. Blant annet har de mål om å gi tilbake den samme mengden rent drikkevann som de tar ut i et område, de skal støtte minimum et program for fysisk aktivitet i alle markeder hvor de er tilstede og de har høye tallfestede mål for etterlevelse av menneske- og arbeidstakerrettigheter i verdikjeden.

Alle vet vi at det aller sunneste og mest bærekraftige er å drikke vann og det bør vi gjøre det meste av tiden – fra springen når det er mulig! Men, det er flott å se at bedrifter tar bærekraft på alvor, integrerer dette i sin forretningsdrift på en måte som skaper verdier for mennesker, samfunn og miljø. En slik informasjonskampanje ville vi ikke sett for 10 år siden!

Personlig har jeg et sterkt engasjement for fysisk aktivitet og deltar gjerne i lange, harde konkurranser. Ingenting slår kald Coca-Cola på slutten av et sykkelritt, en Ironman eller et løp. Og da drikker vi det fordi vi fortjener det!

Se Coca-Colas nye reklamefilm her.

Hilsen Jeanett

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *