Meny
Nytt år

Nytt år og nye muligheter

Et nytt år gir som oftest også nye trender. Hvilke trender innen samfunnsansvar og bærekraft vil prege Norge i 2014? Her er en topp 5-liste.

 

1. Forenklet rapportering

KPMGs nye rapport slår ettertrykkelig fast at nesten alle store selskaper, uansett bransje og land, rapporterer på sitt samfunnsansvar i 2013. Bærekraftsrapportering er altså blitt normen, snarere enn unntaket. Men spørsmålet om hva man skal rapportere og hvor mye man skal rapportere, er fortsatt oppe til debatt. 2013 gav oss både ny standard for integrert rapportering (IRCC) og Global Reporting Initiativ i ny og veldig annerledes versjon: G4. Trenden i 2014 blir kanskje «less is more», hvor forenkling og tydeliggjøring blir mantra.

2. Større enn seg selv

Mange initiativ innen samfunnsansvar bærer preg av nisje og pilot, hvor det er én bedrift eller organisasjon som står bak. Resultatet blir ofte en beundringsverdig historie, som gir positiv omtale for bedriften. Man konkluderer så med å videreføre prosjektet. Og nettopp at det er et prosjekt eller en pilot er ofte utfordringen. Uten skalering får man ingen reell betydning. Trenden i 2014 blir kanskje flere felles initiativ med større volum og nedslagsfelt, dvs. flere som tenker større enn kun sin egen bedrift eller organisasjon.

3. Helhetlig utgangspunkt

De siste årenes mantra har vært å «integrere» samfunnsansvar og bærekraft. Dvs. at samfunnsansvar skal være en naturlig del av vanlig drift, og ikke bare er noe bedriften gjør på siden av den egentlige forretningen. Det er altså en «del» som skal legges til de andre delene, som så er huket av: «Har vi tenkt på det derre med samfunnsansvar – OK.» For mange er det fortsatt et stykke dit. Likevel blir kanskje trenden i 2014 å vri utgangspunktet for arbeidet med samfunnsansvar fra «en del» til en helhet. «Skal vi bygge et nytt kjøpesenter må vi også huske på miljøaspektene.» vs «Vi skal bygge verdens mest miljøvennlige kjøpesenter.».

4. Bærekraftstil

Skal man først svi av store summer på å bygge nytt hus, dra på ferie utenfor allfarvei, kjøpe ny bil, eller annen luksus, skal man i 2014 som et minimum ha ren samvittighet for klima, regnskog, menneskerettigheter og arbeiderne i produksjonsleddene. Ikke alle forbrukere vil makte å bry seg, men helt klart de kuleste trendsetterne. Og for de som ikke vil bruke, men spare, penger har man jo muligheten til å gjøre bevisste valg når man velger fondssparing!

5. Jokeren

Det er alltid en joker. Kanskje blir 2014s joker inntoget av samfunnsansvar i styrerommene? Med fast post på agendaen i ledelsesrapporteringen eller redegjørelse fra sist kvartal? Eller blir det et gjennombrudd for mangfold? Likestilling mellom kjønn er allerede på plass. Hva med de med hull på CVen eller papirer fra ukjente universiteter? Kanskje blir det ikke mer av noe, men mindre av noe – for eksempel samfunnsansvarskonferanser eller kommentatorer i media som omtaler veldedige gaver til interesseorganisasjoner og sponsorrater som samfunnsansvar (det er ikke samfunnsansvar men filantropi!). Muligens blir det en dominoeffekt av økt åpenhet, anti-korrupsjonstiltak og land-for-land rapportering?

Som de fleste trend-lister er heller ikke denne underbygget med statistikk eller annen dokumentasjon. Så da er det kanskje ikke en troverdig spådom for trender i 2014 – men det er definitivt en ønskeliste!

Jeg ønsker dere alle et riktig godt nytt år!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *