Meny
Ingebjørg

Kvalitet og samfunnsansvar -to sider av samme sak?

Vi har tidligere skrevet om lansering av ISOs standard for samfunnsansvar. Uten å ha statistisk belegg føler jeg meg ganske trygg på å si at ISO 9001 (kvalitetsstandarden) fortsatt er betydelig mer kjent og brukt enn ISO 26000 (retningslinjer for samfunnsansvar). Det er derfor spennende nytt at bautaen i standardiseringssammenheng – ISO 9001 kvalitetsledelsessystem – også ser relevansen for samfunnsansvar. Vår gjesteblogger, Ingebjørg Gravlien, har lenge jobbet med både samfunnsansvar og sertifisering, og er i dag Kvalitetssikringsleder i Asker Kommune.

Kvalitet og samfunnsansvar -To sider av samme sak?

Som fersk ingeniør på 90-tallet ble jeg utsatt for innføring av kvalitetsledelsessystem (ISO 9001) i bedriften. Det var hyllemetere med permer med prosesser og rutiner.

Heldigvis har ISO 9001 utviklet seg og det er ikke lengre sant at en sertifisert bedrift kan produsere redningsvester av betong så lenge de bare følger sine egnedefinerte (…) rutiner til punkt å prikke. Nyere versjoner fokuserer på forståelse av kundens behov og tilbakemeldinger, og det er krav til systematisk kundedialog.

ISO 9001 er igjen under revidering og det jobbes med å inkludere elementer av samfunnsansvar. Vi vet ikke ennå hvordan standarden som er planlagt i 2015 vil se ut, men det er grunn til å tro at standarden også vil inkludere noe om systematisk dialog med flere interessentgrupper og ansvar for produkt /tjenesters påvirkning på samfunn og miljø (i produksjon og etter leveranse).

Det er ikke godt å si hvor langt standarden vil gå med hensyn til ansvar for leverandører, men det er verd å merke seg at i siste versjon av ISO 9001:2008 ble det presisert at man ikke kan outsource ansvaret for kvalitet selv om man outsourcer virksomhet. En sertifisert bedrift har et totalansvar for kvaliteten av sine produkter – uavhengig av hvem som står for produksjonen.

Selv om jeg vel har moderate forventninger til at en ISO standard forandrer verden ser jeg dette som et klart uttrykk for at flere og flere ser sammenhengen mellom samfunnsansvar og kvalitet.

Da vi begynte å jobbe med Samfunnsansvar på forskningsavdelingen i DNV for 13 år siden var en av våre første erkjennelser at hvis bedrifters samfunnsansvar skal være noe mer en gode intensjoner og enkeltinitiativ må arbeidet forankres i virksomhetene ledelse og styresystemer. Enkeltinitiativ som ikke er forankret i en større helhet forblir isolerte aktiviteter som er de første til å føle sparekniven når kostnader skal kuttes.

Jeg ser med spenning fram til en ny versjon av ISO 9001, og håper den vil bli et av flere bidrag til å forsterke trenden med å integrerer samfunnsansvar i den generelle styringen av en virksomhet.

«Det er så forrige årtusen å tenke samfunnsansvar som isolerte veldedighetsprosjekt.»

Hilsen
Ingebjørg Gravlien
Kvalitetssikringsleder – Prosjekt og Utbygging
Asker Kommune

 

2 kommentarer

  1. Edwin Sammut sier:

    Jeg er enig her. Fra hva jeg har sett og lest av den nye standarden, skal det bli en større nærhet mellom kvalitet og samfunnsans. En av de “største” endringene i den nye standarden er inkludering av Risk Management, og i og med dette, trenger en bedrift bedre forstårelse av organisasjonens kontekst. Det vil si at man trenger å forstå behovene og forventningene til alle interessentene (styresmakter, NGOer osv.). Risikoer kan bestå av alt fra etiske problemstillinger, som bestikkelser og korrupsjon, arbeidsforhold, til miljøspørsmål som utslipp og klimaendringer i de lokalsamfunnene der man opererer. Dette fører forhåpentligvis til mer bærekraftig business. Jeg har ikke jobbet i kvalitet så lenge som Ingebjørg, men jeg har jobbet litt også i sammfunsansvar, og jeg synes at quality management er en viktig del av sammfunsansvar.

    1. Ingebjørg Gravlien sier:

      Hei Edwin.
      Ja, det blir spennende å se den nye standarden. Slikt standardiseringsarbeid involverer mange ulike interessenter så vi får krysse fingre for at arbeidsgruppen har sett det samme lyset som oss.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *